Nu kommer Smith & Cult till Sverige, och jag har varit på lanseringen hos Presskontakterna där ena grundaren – Jeanne Chavez – också var på plats. Med sig hade hon också Sarah Bland, nagelkonstnären som jobbar med bl.a. THE Beyonce. Det bjöds på sötsaker, bubbel och Frida Selkirk med team lackade klorna på de som ville.
Smith & Cult representerar den dualitet vi lever under våra liv med olika uttryck för skönhet – som speglar vilka vi har varit, är och strävar efter att bli. Varje nyans är inspirerad av de erfarenheter som skildras i de dagboksanteckningar av den skönhetsberoende hjältinnan som ser sin värld genom en lins av färg.
Precis som vad märket representerar så är det också hur grundarna är för varandra, de är motpoler men också yin och yang. Bakom märket står Dineh Mohajer och Jeanne Chavez – vilka också står bakom märket Hard Candy.
Mest känt är Smith & Cult för sina nagellack, men har även lanserat lippgloss och i höst kommer även ögonprodukter och lite mer för läpparna.
Lacken kommer i 36 färger och varje nyans har namn efter en specifik händelse, plockat ur just Dinehs dagbok.
Den högpigmenterade formulan är skräddarsydd för hög kvalitet med sin 8-Free formula utan dietylftalat, toluen, formaldehyd, formaldehyd-harts, kamfer, xylen, etyl tosylamide eller trifenyl fosfat.
Flaskan innehåller 14 ml lack, och kostar 239 kr. Finns redan på Lyko.se och NK, men kommer också att dyka upp på t.ex. Skincity, Bangerhead och såklart på diverse salonger.
Stockholm Syndrome-lacket fick jag med mig hem och jag älskar verkligen nyansen!
Tusen tack till Smith & Cult, Presskontakterna, Frida Selkirk Nailstyling och Tendenz (agenturen i Sverige).
* Inlägget innehåller pressprov